SI EN

Zmagovalni DNK



Čas, ko se leto prelamlja v novo, je običajno čas za določene analize ravnokar končanega obdobja in napovedi za naprej. In tako sem pred dnevi prebral tudi intervju s Fredom Wilsonom, enim od partnerjev pri Union Square Ventures, ki je slovenski start-up sceni poznan po investiciji v Zemanto. Dejal je, da je za njim dokaj "Shi..y" leto 2012. Pravzaprav  ne samo 2012, tudi 2011 ni bilo kaj prida boljše. Kako lahko to trdi človek, ki si je svoj ugled med investitorji prve lige zgradil z zgodnjo prepoznavo potenciala v zgodbah kot denimo Twitter in Zynga??! Dejal je, da je bilo to leto "shi..y", ker od poletja 2011 ni naredil nobene nove investicije. Celoten pogovor z njim sicer lahko preberete tukaj: http://www.businessinsider.com/fred-wilson-2012-2013-1

 

Če njegovo izjavo postavim v številčni koncept, je v tem času verjetno več kot 1500-krat podjetnikom rekel "ne". Pravzaprav ni nujno, saj "ne" ali "not interested" zelo redko slišite od ameriških VC investitorjev. Praviloma vas po prvi prezentaciji prosijo za več podatkov, potem pa imate dve možnosti: ali vas zasujejo z dodatnimi vprašanji, ali pa postanejo vedno manj odzivni na vaša sporočila. To drugo ni dober znak. Če ste zelo vztrajni, boste na koncu dobili sporočilo, da bodo z njihovo investicijo še nekoliko počakali , da vidijo vaš nadaljnji razvoj. Ne delajte si utvar - to pomeni "not interested".

 

Za vsakega VC investitorja je bistvena kakovost portfelja investicij. Da si ga zgradimo, je nujno imeti kvaliteten nabor potencialnih projektov, iz katerega lahko izberemo po našem mnenju najboljše ekipe, z najboljšim "DNK", za katere menimo, da so sposobne izpeljati v praksi velike zgodbe, katere nam predstavljajo. Ločevanje dobrih ekip od nekoliko slabših je ključnega pomena pri delu VC investitorja. Slabih idej, s katerimi se srečujemo, je namreč precej malo. Večina njih je zamišljena dobro, le pri izvedbi se zatakne.

 

Zaradi kulturološko pogojenih dejavnikov je investitorjev "ne" v Sloveniji med podjetniki še nekoliko slabše sprejet kot v ZDA. Poleg tega je skušnjava investitorja po številnih "ne", da naredi končno ponovno investicijo, pogosto kar velika. Vendar je najslabše, če ravno zaradi tega investitor popusti in ga pozneje zaradi preuranjene investicije poledično še dolgo boli glava. Občasno se mi zgodi, da se podjetniki ne morejo soočiti z zavrnitvijo sodelovanja in mi želijo na vsak način dodatno obrazložiti globlji pomen njihovega projekta, kljub temu, da dejansko ne spada v naš investicijski fokus. Tako pristanemo na koncu na tem, da se zagovarjamo mi, zakaj nas stvar ne zanima. Si predstavljate, da vas v avto salonu prodajalec prepričuje k nakupu dvosedežnega kabrioleta, ob vas pa stoji vaša žena in trije otroci?

 

Da bi bilo slabe volje na obeh straneh kar najmanj, nekaj osnovnih nasvetov za tiste, ki se odločate za zbiranje kapitala pri VC investitorjih:

1. Naredite temeljito analizo posameznih investitorjev, njihovih portfeljev in investicijskega fokusa. Vedno pitchajte samo investitorje, pri katerih spadate znotraj njihovih investicijskih kriterijev.

2. Pripravite se na številna možna vprašanja investitorjev. Ne samo s področja investiranja in poslovnih modelov vašega podjetja. Tudi na vprašanja osebne narave. Investiramo namreč v ljudi, zato nas zanima tudi kultura in odnosi znotraj podjetja in v prostem času.

3. Vsak pogovor z investitorjem si vzemite kot lekcijo. Sproti dopolnjujte vašo prezentacijo in izpopolnjujte področja, kjer ste morda še nedodelani.

4. Gradite odnose z investitorji na dolgi rok. Vzdržujte odnose z vsemi, tudi z investitorji, katerih ne nameravate povabiti k sodelovanju.

5. Če/ko dobite odgovor "ne", ohranite profesionalen odnos. Ekosistem je majhen in slab glas o posamezniku se hitro širi. Tako kot pri zaposlitvah, tudi tukaj ljudje ne marajo nergačev.  

 

Jure